5 tipů co dělá projektového manažera úspěšným
V každé organizaci platí určitá hierarchie, která udržuje všechny procesy pohromadě tak, aby běžely hladce a bez problémů. Velkou zásluhu na tom má projektový manažer. Jeho práce je pro firmu velmi důležitá. Dobrý projektový manažer se vyznačuje komunikativností, flexibilitou a otevřeností ke svému týmu. Tým potřebuje správné vedení a manažer by měl vykazovat určité schopnosti. Měl by jít příkladem týmu a být po ruce kdykoliv při řešení krizové situace. Přinášíme několik tipů, které vám napoví jak tuto zodpovědnou práci zvládnout s klidem a grácii.
1. Motivujte své kolegy
Respektujte jejich hodnoty a povzbuzujte je, aby k vám byli upřímní. Povzbuzování k lepším výkonům se odrazí v jejich úsilí. Nabízejte jim výhody, které rozhodně ocení. Pokud jsou vyznavači zdravého životního stylu, dopřejte jim čas nebo ještě lépe benefit, který je posílí v jejich snažení. Pokud je pro vaše kolegy rodina na prvním místě, respektujte čas, který potřebují ke správnému chodu své domácnosti. Vyzvednutí nebo doprovázení děti do výchovných zařízení, by mělo být ze strany manažera respektováno. Projektový manažer tak prokáže svou solidaritu a kolega se odvděčí dobrou prací. Čas od času je pochvala kolegům na místě. Řekněte konkrétně co si na jejich práci vážíte a ceníte. Zkuste občas vyměnit prostory kanceláře za méně formální místa. Rokování nad šálkem dobré kávy bude jistě příjemnější pro oba zúčastněné.
2. Nastavení cílů
Určování vysokých cílů by se pro vás mělo stát prioritou. Avšak při plánování cílů zůstaňte raději při zemi a nenárokujte si nesplnitelné cíle, které byste časem ani vy, ani váš tým, nezvládli splnit. Méně je někdy více. Své cíle předneste svým kolegům jednoduše a jasně. Ujistěte se, že váš kolega ví, co se od něho očekává a zadání rozumí. Konkrétní cíl udrží celý váš tým v koncentraci a přivede ho k větší výkonnosti.
3. Nabízejte zpětnou vazbu
Pozitivní i negativní zpětná vazba je základem pro správné projektové řízení. Těžká témata budou také na pořádku dne. Neutíkejte od nich. Za vaši dobře odvedenou práci jste se na pozici manažera postupně vypracoval a jste na svém místě právem. Vašim dílčím úkolem bude co nejlépe naučit ostatní jak odvádět skvělou práci. Ve svém snažení využijte možnosti dalšího vzdělávání a podporování vašeho týmu.
Buďte komunikativní a řešte případné komunikační neshody okamžitě. Dejte svému týmu najevo, že jste v případě určitých nejasností a neshod, vždy připraveni a ochotni naslouchat. Buďte dobrými posluchači a vždy otevřeni diskuzi. V případě vaši nepřítomnosti udržujte otevřený komunikační kanál (e-mail, telefon) a řešte případně vzniklý problém včas a efektivně. Diskuze je základ pro dobré fungování vztahů na pracovišti. Nebojte se ptát a dopřejte všem prostor vyjádřit se. Empatie je důležitá.
4. Dobré vztahy
Se svými kolegy navažte opravdu dobrý vztah. Nedělejte každou interakci se svými pracovníky jen přísně pracovní. Projevte svou empatii, zájem a také se občas zeptejte jak se jim daří. V případě nenadálých životních situací, buďte ke svým kolegům vstřícní a nabídněte jim případnou pomocnou ruku. To vše v rámci dobrých pracovních vztahů. Jen si pohlídejte pomyslnou hranici, kdy se jedná ještě opravdu o pomoc nebo již o zneužití vaši nabídky.
5. Používejte dobré nástroje
Každý manažer a jeho tým potřebuje nástroj na hlídání termínů, projektů a úkolů. Tak, aby každý z týmu viděl postup celého projektu a jeho aktuální stav. Po zdárném dokončení projektu, oslavte úspěchy svého týmu společně.